سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ اجتماعی مهر و ماه بلاگ

جوان ، اجتماع ، جوانى

نگاه ویژه پیامبر اعظم (ص)به جوانان

توجه به موقعیت جوانى و مسوولیت هاى جوانان ، محورى است که در سخنان رسول گرامى اسلام به آن دقت شده است. از آن رو که جوانى فرصتى است استثنایى ، براى استفاده بهنیه از آن نیاز به برنامه و تلاش بیشتر احساس مى شود.

ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ شنبه 89/8/8 توسط سینا صانعی

عوامل آسیب جوانان

منشأ ایجاد آسیب در جوانان، نشناختن سه موضوع مهم است:
1- ویژگی های دوران جوانی؛ 2- مشکلات جوانان؛ 3- نیازهای به حق آنان و برآورده کردن آن ها.
به طور کلی زمینه های آسیب پذیری جوانان را در هفت محور می توان خلاصه کرد:
1- علل خانوداگی: نام گذاری نامناسب، بی مهری، اعمال نسنجیده ی والدین، تربیت بدون ایمان و جدایی والدین، هر یک به نحوی در طغیان جوانان و آسیب پذیری آنان نقش دارند.
2- علل و عوامل فرهنگی: با این که رسانه هایی چون رادیو، تلویزیون، مطبوعات، ماهواره، سینما و ... انسان را از طریق چشم و گوش با دنیای بیرون آشنا می کنند، اما به علل مختلف، آن چه نسل جوان امروز ما از این طریق دریافت می کند نتیجه ای معکوس داشته و با آن چه که باید باشد بسیار فاصه دارد.
هم چنین کمبود اطلاعات و یا گریز از مطالعه و خلأ ذهنی اکثر آنان، از جمله مسائلی است که جوانان ما به خصوص پسران با آن درگیر هستند و به تبع آن، از واقعیات زندگی دور افتاده اند. معلومات اندک و سطحی آنان باعث شده آن چه از مفاهیم تمدن جدید در مخیله خود تصور می کنند، به خطوط بی سر و تهی از پرده های متحرک سینما و داستان های مبتذل عشقی و رمان های خیالی و افسانه ای منحصر شود. ضمن این که مسئله ی تعصب که جلوی فراگیری اطلاعات را می گیرد و اسلام شدیدا با آن مبارزه کرده است، خود یکی از این قبیل عوامل به شمار می رود.
3- عوامل اقتصادی: بیکاری و فقدان شغل مناسب با تحصیل، فقر و بیچارگی ناشی از تضاد طبقاتی که موجب تقسیم جامعه به دو دسته ی فقیر و ثروت مند شده، از مهم ترین عوامل آسیب پذیری جوانان است.
4- علل اجتماعی: جامعه ی مدرن و پیشرفت های مهم صنعتی که باعث مشخص شدن عقب افتادگی و سرخوردگی جوانان در کشورهای ضعیف خواهد شد و نیز کمبود مکان ها و وسایل تفریحی سالم و از همه مهم تر، فراوانی مواد مخدر و اعتیاد، از جمله علل اجتماعی آسیب جوانان است.
5- عوامل مذهبی: در این زمینه، محو یا پیری ارزش ها و نیز ضعف ایمان، قابل توجه خواهد بود. وقتی اجتماعی از ارزش های خود فاصله بگیرد و زندگی اش چیزی جز تکرار مکررات نباشد چگونه می تواند جوانان خود را از آسیب مصون دارد؟ تردید در عقاید مذهبی و تزلزل در اوامر دین، خود حدیثی جداگانه دارد.
6- عوامل روانی: تمایلات جنسی و کشمکش های درونی و عوامل مهیج بیرونی که وسوسه های شیطانی را به همراه دارد، زمینه ساز آسیب پذیری جوانان است.
7- عوامل طبیعی: این عوامل عبارت اند از: بی خانمانی ناشی از حوادث طبیعی، اعم از: زلزله ، جنگ، سیل و ... .(1)




نوشته شده در تاریخ شنبه 89/8/8 توسط سینا صانعی
<      1   2   3      
درباره وبلاگ

سینا صانعی
این وبلاگ درباره ی مسائل اجتماعی موجود بحث می کند. و به گروه خاصی تعلق ندارد.
mahnagarphic@gmail.com